Kwetsbaarheid

Een stuk is kwetsbaar als het:

  1. een aanvalsdoel is (ongedekt, onvoldoende gedekt, voordelige ruil, ingesloten);
  2. niet actief is (begrenzen, harmonie);
  3. een belangrijke (verdedigende) functie heeft (uitschakelen verdediging).

De kwetsbaarheid van een speler is de optelsom van de kwetsbaarheid van zijn/haar stukken.

Strategie: De eigen kwetsbaarheid verlagen en van de tegenstander verhogen.

Het verminderen van de eigen kwetsbaarheid kan door het oplossen van zwaktes (aanvalsdoelen) in de eigen stelling. Voorbeelden hiervan zijn:

  1. het verbeteren van de koningsveiligheid;
  2. alle stukken verdedigd houden;
  3. het verbeteren van de pionnenstructuur.

Andersom kan de kwetsbaarheid van de tegenstander worden vergroot door het creƫren/forceren van een aanvalsdoel. Voorbeelden hiervan zijn:

  1. een onveilige koning;
  2. een kwetsbaar stuk;
  3. een zwak veld.