Portable Game Notation

Portable Game Notation, vaak afgekort als PGN, is een schaaknotatie waarmee één of meerdere schaakpartijen in een plat tekstbestand kunnen worden opgeslagen op een computer. Elke partij bestaat hierbij uit 2 delen, de Tags (gegevens van de partij) en de Movetekst (schaakzetten).

Extensie
De extensie van een PGN-bestand is .pgn.

Tag
De gegevens van een partij worden opgeslagen in zogenaamde Tags. Een Tag bestaat uit:

  1. een linker blokhaak [;
  2. de naam van de Tag;
  3. de waarde van de Tag tussen dubbele aanhalingstekens “”;
  4. een rechter blokhaak ].

Verplichte Tags
Een PGN-bestand moet minimaal uit de volgende 7 Tags bestaan:

  1. Event De naam van het toernooi, competitie of match.
  2. Site De plaats waar de partij is gespeeld.
  3. Date De datum waarop de partij is gespeeld, in de vorm “YYYY.MM.DD”. Onbekende gegevens worden vervangen door vraagtekens.
  4. Round De ronde van het toernooi, competitie of match.
  5. White De naam van de witspeler, in de vorm “Achternaam, Voornaam”.
  6. Black De naam van de zwartspeler, in dezelfde vorm als de witspeler.
  7. Result De uitslag van de partij, in de vorm “1-0”,
    “1/2-1/2”, “0-1” of “*” als de partij onbeslist is.

Overige Tags
Naast de 7 verplichte Tags is het ook mogelijk om de volgende Tags toe te voegen:

  1. Annotator De persoon die de partij heeft voorzien van commentaar.
  2. WhiteElo De rating van de witspeler.
  3. BlackElo De rating van de zwartspeler.
  4. ECO De ECO-code van de opening.
  5. TimeControl De tijdcontrole.
  6. Time Het tijdstip waarop de partij is begonnen.
  7. Termination Details over het einde van de partij,
    bijvoorbeeld: “abandoned”, “adjudication”, “death”, “emergency”, “normal”, “rules infraction”, “time forfeit”, “unterminated”.

Movetekst
De Movetekst bestaat uit de schaakzetten van de partij, genoteerd in de korte algebraische notatie, met de Engelse letters voor de stukken.

Nederlands Engels Internationaal
Koning King ♔♚
Dame Queen ♕♛
Toren Rook ♖♜
Loper Bishop ♗♝
Paard kNight ♘♞

De overige symbolen worden als volgt weergegeven:

x Slaan.
O-O (hoofdletter O’s) Korte rokade.
O-O-O (hoofdletter O’s) Lange rokade.
= (gevolgd door het stuk) Promotie.
+ Schaak.
# Schaakmat.

Commentaar kan tussen de accolades { en } worden toegevoegd. De partij moet worden afgesloten met het resultaat.

Voorbeeld: De klassieke partij.

[Event “?”]
[Site “Berlijn”]
[Date “1852.??.??”]
[Round “?”]
[White “Anderssen, Adolf”]
[Black “Dufresne, Jean”]
[Result “1-0”]

1.e4 e5 2.Nf3 Nc6 3.Bc4 Bc5 4.b4 Bxb4 5.c3 Ba5 6.d4 exd4 7.O-O
d3 8.Qb3 Qf6 9.e5 Qg6 10.Re1 Nge7 11.Ba3 b5 12.Qxb5 Rb8 13.Qa4
Bb6 14.Nbd2 Bb7 15.Ne4 Qf5 16.Bxd3 Qh5 17.Nf6+ gxf6 18.exf6
Rg8 19.Rad1 Qxf3 20.Rxe7+ Nxe7 21.Qxd7+ Kxd7 22.Bf5+ Ke8
23.Bd7+ Kf8 24.Bxe7# 1-0

Dynamisch voorbeeld