Gemiddeld II

Gemiddeld II (1400-1700)

  1. Combinaties:
    1. Verdedigen:
      1. Uitschakelen verdediging
      2. Aftrekaanval
      3. Röntgenaanval
    2. Voorbereiden:
      1. Uitschakelen verdediging
      2. Aftrekaanval
      3. Röntgenaanval
  2. Rekenen: Geforceerde zetten
  3. Eindspel:
    1. Theoretisch mat: Paard en Loper
    2. Toren-eindspelen:
      1. Philidor
      2. Lucena
    3. Praktische eindspelen:
      1. Activeer koning
      2. Vrijpion
  4. Middenspel:
    1. Koningsveiligheid:
      1. Koning in het midden
      2. Rokadestelling
      3. Tegenovergestelde koningen
    2. Activiteit:
      1. Open banen
      2. Half-open banen
      3. Steunpunten
    3. Pionnenstructuur:
      1. Sterke pionnen
      2. Zwakke pionnen
      3. Zwakke en sterke velden
      4. Zwakke kleur
  5. Opening:
    1. Centrum: Hypermodern
    2. Directe dreigingen

Test: opgaven; antwoorden.