Praktisch

Eindspelprincipes

  1. Activiteit
    1. Activeer de koning.
    2. Creëer een vrijpion.
    3. Begrens het tegenspel van de tegenstander.
  2. Kwetsbaarheid
    1. Let op de koning.
    2. Creëer een zwakte.
    3. Het principe van twee zwaktes.
  3. Planning en psychologie
    1. Formuleer een goed plan.
    2. Ruil de juiste stukken.
    3. Heb geduld.

Materiaal verhoudingen

  1. Lichte stukken
    1. Paard tegen Loper
    2. Paard eindspelen
    3. Loper tegen Paard
    4. Gelijke Lopers
    5. Ongelijke Lopers
    6. Loperpaar
    7. Loper en Paard eindspelen
  2. Zware stukken
    1. Toren eindspelen
    2. Dame eindspelen
    3. Dame en Toren eindspelen
    4. Torens tegen Dame
    5. Dame tegen Torens
  3. Zwaar en licht stuk
    1. Toren tegen Twee Lichte Stukken
    2. Toren en Paard tegen Toren en Paard
    3. Toren en Paard tegen Toren en Loper
    4. Toren en Loper tegen Toren en Loper
    5. Toren en Loper tegen Toren en Paard
    6. Toren en Loper tegen Loper en Paard
    7. Toren en Loper tegen overig
    8. Dame en Paard tegen Dame en Paard
    9. Dame en Paard tegen Dame en Loper
    10. Dame en Loper tegen Dame en Paard
    11. Dame en Loper tegen Dame en Loper

Referenties

  1. M. Shereshevsky, Endgame Strategy, Everyman Chess, Londen, 2004.

Eindspelstudies